Karl Struss
Karl Struss nasceu em Nova York e estudou fotografia com Clarence White. Em 1910, expôs com os membros da Photo-Secession e, posteriormente, publicou na revista Camera Work. Assumiu o estúdio de White de 1914 a 1917, onde fez retratos e ilustrações para publicidade e revistas. Durante esses anos, continuou a expor em salões e inventou a Struss Pictorial Lens, bastante popular entre artistas-fotógrafos da época. Em 1919, Struss mudou-se para Hollywood onde trabalhou como fotógrafo de cena para Cecil B. DeMille, prosseguindo para o cinema três meses depois. Ao contrário da maioria dos operadores de câmara e fotógrafos de cena que ainda trabalhavam em Hollywood na época, o próprio Struss formou-se como artista-fotógrafo. Com o seu sentido estético e capacidade técnica, Struss produziu retratos altamente estilizados e fotografias de cena em Hollywood. Ganhou o primeiro Óscar de cinema em 1929 pelo seu trabalho em “Sunrise” e fotografou mais de cem filmes.
Karl Struss was born in New York and studied photography with Clarence White. In 1910 he exhibited with members of the Photo-Secession and later had work reproduced in Camera Work. He took over White’s studio from 1914 to 1917 where he made portraits as well as advertising and magazine illustrations. During these same years he continued to exhibit in pictorial salons and invented the Struss Pictorial Lens, a soft-focus lens popular with artist-photographers of the period. In 1919 Struss moved to Hollywood where he worked as a still photographer for Cecil B. DeMille, advancing to film cameraman after only three months. Unlike most other cameramen and still photographers working in Hollywood at the time, Struss himself was trained as an artist-photographer. With his aesthetic orientation and technical ability, Struss produced some of the first highly stylized portraits and production stills in Hollywood. He won the first Academy Award for cinematography in 1929 for his work on “Sunrise” and went on the photograph well over one hundred films.